Gung-Ho FM18 - #11

Wester

8. dec 2017, 06:20

#6- Raketterne En af de grundlæggende angrebsmønstre i alle mine Gung-Ho taktikker, det har været angriberen på toppen falder ned i ”Smørhullet”, altså hullet mellem midtbane og angreb. Han skal trække opmærksomhed fra modstanderens forsvar og efterlade rum i dybden. Plads som så skal udnyttes af andre roller og i dette tilfælde 3 spillere som løber på længdegraderne. På kanterne har jeg to Inside Fowards i offensiv rolle. Det betyder, at hovedsageligt løber i dybden og krydser ind bag angriberen når han er faldet ned i banen. Derfra sætter angriberen dem op med pasninger med høj risiko. Min angriber er den eneste spiller, der har indstillingen More Risky Passes. Grunden til dette er, at jeg ønsker den målgivende afleveringer først skal satses på den sidste 1/3 del af banen. Har man for mange spillere der spiller med stor risiko i deres pasninger, så er det svært at fastholde spillet. Som I kan se, så har jeg givet mine Inside Forwards 3 pile, som viser deres løbemønstre. Jeg fortrækker, at spille med både en højre og venstrebenet spiller på de positioner og så lader jeg dem skifte plads i løbet af kampen. Det betyder, at en højrebenet spiller på venstre position i langt højre grad vil trække ind i banen til skud, hvorimod han i højre side vil trække mere mod baglinjen til indlæg. Det giver et mere varieret angrebsspil, hvor mine Inside Forwards bliver svære at dække op. Den tredje spiller på længdegraderne er en Central Midtbanespiller i offensiv rolle. Jeg er blevet helt vild med den rolle i FM. Hans direkte spillestil og fremadrettede løb giver en fantastik dynamik til spillet og så er han rigtig målfarlig. Derudover er det vigtigt, at jeg har en spiller i offensiv rolle på den position, for han skal fremad, så der bliver plads til holdet hovedrolle indehaver, som vi kommer til senere.

Senest rettet af Wester 8. dec 2017, 06:21

Var der nogen der sagde nørd?

Wester

8. dec 2017, 08:33

#7 - Hovedrollen Et af mine mål med taktikken, det var at få plads til Roaming Playmaker rollen. Pogba er holdets store stjerne og den rolle passer perfekt til ham. Jeg kunne have sat ham på MC positionen sammen med CM-At og så bruge en DMC i defensiv rolle. Jeg fandt dog ud af i FM17, at dynamikken ved at bruge rollen på DMC positionen virkede rigtig godt. Det gjorde hans arbejdsområde større og han ville få større indflydelse på spillet på hele banen og ikke kun offensivt. Ved at skubbe ham ned på DMC positionen, så ville han også være manden der skulle fører bolden frem fra defensive. Det etablerede spil skulle gerne gå igennem min Roaming Playmaker. Han er helt store kreativ kraft og meget er bygget op omkring ham. Han skal fordele spillet og skal hele tiden være spilbar overalt på banen. Derudover skal han bidrage i det defensive spil. Han er lidt en blanding mellem en fremadrettet playmaker og en boks til boks spiller. Og det kræver en spiller af en vis kaliber men det er Pogba også.

Senest rettet af Wester 8. dec 2017, 08:34

Kalle

8. dec 2017, 12:38

Nu er jeg nysgerrig. Fordi mit setup ligner lidt, udover når du rammer DM og har en ret god spiller til RPM. Han er bare lidt min alt mulig mand og jeg bruger ham selv som DM af den årsag, da jeg har mange kreative spillere og ikke mange defensive. Det må prøves.
Wester syntes godt om.

Wester

9. dec 2017, 09:03

#8 - Breddegraderne Mine kanter på AMRL er som nævnt Inside Forwards hvis opgave er, at krydse ind i banen. Det betyder, at jeg har brug for at mine backs holder bredden. Jeg vil nemlig rigtig gerne spille så bredt som muligt, for at strække modstanderens forsvar, så der bliver plads til mine spillere på længdegraderne. Jeg er blevet helt vild med de Komplette Wingbacks, som i den grad løser opgaven med at være bredde. Målet er, at de skal komme på ydersiden af mine Inside Forwards og gerne fungere som wings i mit angrebsspil. Her skulle de gerne sende mange indlæg ind i feltet, som gerne skulle være fyldt godt op med mine spillere fra længdegraderne og min angriber.
Kalle syntes godt om.

Kalle

10. dec 2017, 03:19

Glæder mig til at se hvordan midtbanekombinationen fungerer, samt instruktioner og lign!

Wester

10. dec 2017, 08:37

#9 - Min spillestil Jeg har igennem de seneste versioner udvikling en spillestil, som matcher den som jeg også værdsætter i virkelighedens fodbold. En stil hvor især offensive løbemønstre er vigtige. Jeg vil have spillere, der løber i længdegraderne og som er med til at bibringe en mere direkte stil. Jeg forsøger undgå for mange mellemrumsspillere. Jeg er især inspireret af gode gamle Sir Alexander Chapman Ferguson (der er en grund til min søn er døbt Alexander). Jeg har også været vild med Ancelotti’s og Zidane’s stil i Real Madrid. Som I har kunnet læse indtil videre, så har jeg 3 spillere på længdegraderne og 2 på breddegraderne. Det efterlader kun to mellemrumsspillere i form af min Roaming Playmaker og angriber. En angriber der vel og mærket også kan og vil bevæge sig på bredde og længdegraderne. De løbemønstre er med til at give en direkte stil også selvom man ikke nødvendigvis har holdindstillinger der beder om direkte stil. Spillere i offensiv rolle vil naturligt spille mere direkte i hvert fald når holdmentaliteten er fra standard og opefter, hvilket den er mine taktikker. Jeg går efter en spillestil, der er angrebsorienteret med fart og stor kreativ frihed. Jeg hader den moderne stil med stort fokus på boldbesiddelse og fastlåste spillemønstre, hvor man spiller uden risiko. Det er som om boldbesiddelse i sig selv er et succeskriterie i sig selv. Jeg syntes, det er dræbende kedeligt! Jeg vil have spillere der er villig til at løbe fremad, udfordre og sætte bolden på spil. Det skal selvfølgelig ske med en hvis form for balance og helst på den sidste 1/3 af banen. Det er med udgangspunkt i disse tanker, at jeg har fundet frem til nogle holdinstruktioner som jeg syntes fungere fint med de ideer. De har i hvert fald fungeret fint i de seneste FM sæsoner, som dem genbruger jeg. Dem gennemgår jeg i næste indlæg.

Wester

12. dec 2017, 08:15

#10 - Holdinstruktioner Jeg spiller som sagt med Flexible Team Shape og jeg satser på en offensiv taktik især på hjemmebane, hvor mentaliteten er Attacking. Det betyder, at mine spillere i attacking rolle spillere meget direkte mens spillerne i defensiv rolle spiller med korte afleveringer for at fastholde spillet og mine mellemrumsspillere i support rolle har blandet alt efter hvad spillet påkræver. Når man vælger så offensiv en tilgang, så skal man finde balancen med boldbesiddelse. For med attacking mentalitet, så spiller man med større risiko, hvilket betyder man ikke fastholder spillet ligeså godt. Derfor har jeg valgt, at tilføje Play Out Of Defence og Work Ball Into Box. Det betyder, at der spilles i et højt tempo men stadig forsøger at spille bolden rundt til chancen opstår. Den offensive tilgang gør dog, at omstillingen vil blive brugt, når de chancer opstår. Jeg forventer, at holdene vil pakke sig og parkerer bussen på Old Trafford og for den sags skyld også på udebane. Derfor har jeg brug for, at strække deres forsvar ud så der kan opstå rum. Så der skal spilles bredt. Play Much Wider er derfor en vigtig indstilling. Så ønsker jeg at lægge et massivt pres på modstanderen. De skal ingen ro have og med den offensive tilgang presses der godt på. Den får dog et ekstra hak opad og derfor er Close Down More også tilføjet. Sidst men ikke mindst så ønsker jeg, at mine spillere har stor kreativ frihed. De har ikke den store bevægelsesfrihed, da mine løbemønstre er vigtige. Det er kun mellemrumsspillere der bevæger sig helt frit. Den kreative frihed er dog tilladt og derfor er Be More Expressive en del af taktikken. Den kreative frihed skal være med til at låse modstanderen op. • Play Out Of Defence • Work Ball Into Box • Play Much Wider • Close Down More • Be More Expressive
Kalle syntes godt om.

Kalle

12. dec 2017, 13:42

Jeg har selv leget med attacking mentality, men synes nemt det bliver for direkte. Synes tit mine spillere bare jerner den i dybden så snart man får den.

Wester

12. dec 2017, 21:01

og det er grunden til jeg bruger • Play Out Of Defence • Work Ball Into Box

Wester

13. dec 2017, 07:35

#11 - Bestået Jeg har spillet første sæson færdig og målet var at vinde Premier League. Det lykkes: Jeg er især tilfreds med hjemmebanestatistikken som bød på 15 sejre og gik ubesejret igennem. Min fortrukne 11er gjorde det ganske fint. Martial tog prisen som årets spiller, De Gea tog de gyldne handsker og Lukaku vandt topscorerprisen med 24 mål i 24 kampe. Så en ganske fin Premier League sæson. I cup turneringerne gik det ikke skide godt. Mine reserver tabte ret tidligt til Arsenal både i League Cup og Fa Cup. I Champions League tabte jeg skuffende mod At. Madrid i kvartfinalen.